In his work Berlin-based Israeli artist Ariel Efraim Ashbel regularly interweaves and confronts seemingly independent historical, political, theoretical, and pop cultural references. Since 2014, Ashbel has been working on a cycle of solo performances in which he appropriates rituals and social gathering on Jewish holidays and examines the traditions of these occasions for their current relevance, revealing references and opening them up for personal access.
The Bar Mitzvah – the Jewish “rite of passage” or confirmation – is a meaningful transitional moment in a jewish person’s life. It’s when the young person is being inaugurated into the community. Not having one in his youth, Ariel Efraim Ashbel is entering the process now and will perform the ceremony on his 40th birthday, in the summer of 2022. The process, however, has already begun and will continue to evolve over the course of several residencies in Frankfurt. Employing various forms of documentation, the process is constantly shifting between the live and digital realms, while thinking critically on archival practices through a jewish frame of thought. Combining historical research with performative strategies, Ashbel, together with friends, colleagues and mentors, will initiate events which address the tensions between traditions and performance, between memory and speculation, and between spiritual commitment and intersectional solidarity.
11.–20.07.2021: Residenvy & Instagram Take Over: “Preparing a Bar Mitzvah’d Part 1”
12.09.2021: Performance “Rosh HaShanah 5782: on a politics of love”
September 2021: Residency & Instagram Take Over: “Preparing a Bar Mitzvah’d Part 2”
Cast & Credits
A project in the frame of „METAhub Frankfurt – Museums, Education, Theatre, Arts – Kultur im digitalen und städtischen Raum“. The “METAhub Frankfurt – Museums, Education, Theatre, Arts – Culture in Digital and Urban Space” project is a cooperation between the Jewish Museum Frankfurt, the Archaeological Museum Frankfurt and Künstlerhaus Mousonturm in partnership with the NODE Verein zur Förderung Digitaler Kultur e.V. and is funded by the Digital Culture programme of the Federal Cultural Foundation Germany, by the Kulturfonds Frankfurt RheinMain and with funds from the Department of Culture and Science of the City of Frankfurt am Main.
Biography
Ariel Ashbel and friends
Der Künstler Ariel Efraim Ashbel (*1982, Tel Aviv) lebt und arbeitet in Berlin. Seine Arbeiten verweben mit Hilfe von Komposition und Sampling diverse historische, politische, theoretische und popkulturelle Referenzen. Seine Projekte entstehen am Schnittpunkt zwischen Theater, Bildender Kunst, Tanz, Musik und Installation und in Kollaboration mit seinem transdisziplinären Team von Freund*innen.
In Israel zeigte er seine Arbeit regelmäßig am Tmu-na Theater (Tel Aviv), Hazira Performance Center (Jerusalem), dem Akko Festival und dem Center for Contemporary Art. Im deutschsprachigen Raum werden seine Projekte im HAU Hebbel am Ufer (Berlin), Kampnagel (Hamburg) und FFT (Düsseldorf) präsentiert sowie bei Festivals wie Impulse (NRW), Spielart (München), steirischer herbst (Graz) und dem Donaufestival (Krems). 2013 feierte seine erste in Deutschland produzierte Arbeit all white people look the same to me am HAU Hebbel am Ufer Premiere, 2015 folgte THE EMPIRE STRIKES BACK, in 2018 DO THE RIGHT THING und zuletzt no apocalypse not now (2019). 2016 gründete er das „Wedding Orchestra for Middle Eastern Music“, ein Performance- und Musik-Projekt das von 2016-2019 durch Deutschland tourte.
In Kollaboration mit dem Künstler Paul Maheke und der Musikerin Nkisi ist er seit 2019 als Licht Designer für das Projekt „Sénsa“ auf Tour, das beim Festival Performa (NYC) und der 58. Venedig Biennale gezeigt wurde. Zudem kollaborierte er mit Künstler*innen wie Alona Rodeh, Ligia Lewis, Showcase Beat Le Mot, Constanza Macras, Apparatus, Wojtek Blecharz, Melanie-Jame Wolf und vielen mehr.
Ariel Ashbel ist Absolvent der School of Visual Theater Jerusalem und hat einen Hochschulabschluss in Geschichte und Philosophie der Universität Tel Aviv. Er wurde mit dem Akko Festival Preis 2003 ausgezeichnet, erhielt jährliche Stipendien der America-Israel Cultural Foundation (2003-2007), den Mayor of Jerusalem Preis 2006 und nahm 2011 am Residenzprogramm des Goethe Instituts für junge Theaterregisseure Teil.