- 06.11.2018, 8 p.m.€ 19 / red. € 9 / € 5 for f.f.m. students members / € 7 for f.f.m. members, Uraufführung
- 08.11.2018, 8 p.m.€ 19 / red. € 9 / € 5 for f.f.m. students members
- 09.11.2018, 8 p.m.€ 19 / red. € 9 / € 5 for f.f.m. students members, Artist talk afterwards
What are these beings? Their gazes penetrate us and their movements have strange effects on the space. Together with the dancers Su-Mi Jang and Katja Cheraneva, the visual artist and director Ayla Pierrot Arendt creates a fluid world in which alternative forms of togetherness are negotiated. Where lies the difference that we feel – and how do we feel together? In Harmless Being, Arendt further develops the genre of video choreography – her suggestion – and uses influences from the Japanese low-budget film genre “pinku eiga” in the borderline between video work and live performance, especially from the movie “Guerrilla Girl Boss” (1972), in which the solidarity among the women’s gang stands out. Arendt re-interprets this “erotic film”. She places the female protagonists, who are usually used as gags, in the centre of attention and extracts an unusual approach to feelings and relationships from their behaviour. The piece thus develops a dynamic space between projection, audience and dance in which everyone becomes compassionate and thus can comprehend the characters.
Dance/Performance/Film
Duration: 90 min.
Concept, Direction, Space: Ayla Pierrot Arendt
Performance: Katja Cheraneva, Su-Mi Jang
Costume: Nina Divitschek
Camera Video: Sriram Srivigneswaramoorthy
Sound: Don Dyzette & Fullruhm
Stage Assistant: Benno Wiemann
Light design: Matthias Rieker
Production: Lucia Primavera
Co-production of: Künstlerhaus Mousonturm in the context of the: Tanzplattform Rhein-Main. Supported by: Kulturamt der Stadt Frankfurt and the Women’s Unit of the Universität der Künste Berlin. „Harmless Being“ is an event within the frame of the Tanzplattform Rhein-Main. The Tanzplattform Rhein-Main, a projekt of Künstlerhaus Mousonturm and Hessisches Staatsballett, is made possible by Kulturfonds Frankfurt RheinMain and supported by the Kulturamt der Stadt Frankfurt am Main, the Hessisches Ministerium für Wissenschaft und Kunst and the Stiftungsallianz [Aventis Foundation, BHF BANK Stiftung, Crespo Foundation, Dr. Marschner-Stiftung, Stiftung Polytechnische Gesellschaft Frankfurt am Main].
Biography
Ayla Pierrot Arendt
Die Künstlerin und Regisseurin Ayla Pierrot Arendt (*1987) studierte Malerei an der Akademie der bildenden Künste in Wien und im Master Choreografie und Performance an der Angewandten Theaterwissenschaft in Gießen. Arendts interdisziplinäre Choreografien verbinden Videokunst mit Live-Performance und Soundkomposition. Daraus entstehen Bühnensituationen an der Schnittstelle von Happening und interaktiver Installation. Ihre Inszenierung „Die Interessen eines Anderen“ (2015), die 8-stündige multimediale Performance „Routine – a real time documentation“ (2017), sowie die Videochoreografie „Harmless Being“ (2018) wurden am Künstler*innenhaus Mousonturm uraufgeführt. Mittels verschiedener Kunstfiguren übersetzt Arendt Gesten der Widerständigkeit und sozialpolitisches Engagement in performative Interventionen im öffentlichen Raum. Zur Bundeskanzler*innenwahl 2021 übernahm die Künstlerin performativ die Rolle der “freiwilligen Bundeskanzler*in” bei den “Bevölkerungsversammlungen” des Mousonturms und hält seitdem regelmäßige Ansprachen. Mit ihrer feministischen Revision von Platons POLITEIA überdenken Arendt und ihr Team gesellschaftliche Ideale und Werte in dialogischer Auseinandersetzung. Die Überlegungen resultieren in einem Zusammenspiel aus Videokunst und Live-Musik.