Oliver Augst
(Frankfurt/Paris)
KURT WEILL JAGT FANTÔMAS – EIN MUSICAL mit Liedern von Kurt Weill
Mousonturm Saal
Musical Theatre
- 22.02.2018, 20 Uhr€ 19 / erm. € 9
- 23.02.2018, 20 Uhr€ 19 / erm. € 9, KURT WEILL JAGT FANTÔMAS – EIN MUSICAL: Gespräch im Anschluss
- 24.02.2018, 8 p.m.€ 19 / red. € 9
Fleeing from the Nazis, Kurt Weill reaches Paris in March 1933 with a sketch in his luggage for a ballad about France’s most brilliant and unscrupulous criminal of the time. In KURT WEILL JAGT FANTÔMAS (KURT WEILL CHASES FANTÔMAS) the composer and radio playwright Oliver Augst works with artist and singer Charlotte Simon (“Les Trucs”) and Parisian experimental musician Alexandre Bellenger following in Weill’s footsteps during this period of his stopover in Paris. Because it was here – in the “blind spot” between the Threepenny Opera and his famous Broadway hits – that he created songs and works that are virtually unknown. With special guest Brezel Göring live on stage, the cult Franco-German pop duo Stereo Total creates a collage of fiction and reality, quotations and assertions, Lotte Lenya and Anaïs Nin in an adventurous and illuminating story of the momentous encounter of Herr Weill with the amoral villain Fantômas.
In German and French * Konzept, Regie, Moderation, Gesang: Oliver Augst * Musik, Arrangements, Turntables, Gitarre: Alexandre Bellenger * Gesang, Sprache, Electronics: Charlotte Simon * Stimme: Brezel Göring * Bühnentext: Stereo Total (Francoise Cactus & Bretzel Göring) * Dramaturgie: Astrid Ihle * Eine Produktion für Bühne und Rundfunkt von textXTND in Koproduktion mit Künstlerhaus Mousonturm, Frankfurt am Main, Goethe-Institut, Paris, Radio France Culture und rbb Rundfunk Berlin-Brandenburg * Gefördert durch das Land Hessen – Ministerium für Wissenschaft und Kunst, das Kulturamt der Stadt Frankfurt am Main, den Impuls Neue Musik und den Musikfonds e.V.
Mousonturm-co-production * Premiere in the German-speaking area
Biography
Oliver Augst
Als Frankfurts zentraler Künstler im experimentellen Grenzbereich von Musik, Hörspiel, Literatur und Theater, arbeitet Oliver Augst seit vielen Jahren eng mit dem Mousonturm zusammen. Seine Themen und Materialien zu Projekten, die sich aus unerwarteten historischen Perspektiven gegenwärtiger gesellschafts-politischen Fragen stellen, um diese mit kritisch-konfrontativen Dramaturgien und klanglich offensiven musikalischen Konzeptionen zu bearbeiten. Zuletzt realisierte Oliver Augst seine Projekte Stadt der 1000 Feuer (2013) und Ernst Neger Komplex (2016, Wiederaufnahme Februar 2017) als Koproduktionen zusammen mit dem Künstlerhaus.