- 26.01.2023, 8.00 pm/ artist talk afterwardsChoose your ticket price: € 7 / € 11 / € 20 / € 35
- 27.01.2023, 8.00 pm/ 7.30 pm Audience Warm-upChoose your ticket price: € 7 / € 11 / € 20 / € 35
“Piano Works Debussy” is a duet between dancer Lisbeth Gruwez and pianist Claire Chevallier. Together they’re in search of the space between the notes in the compositions of Claude Debussy, who fiddled around with the hegemony of rules. Their movements are suggestions rather than expressions, in line with Debussy’s search for ‘la musique immatérielle’. Rather than evoking a steadfast reality, Gruwez and Chevalier install an imagination behind the gauze of the material. For the first time in her career Gruwez is getting involved with classical music. After her formation in classical ballet she found freedom in contemporary dance, gradually developing a language of movement that’s referential by now. In this respect, Piano Works Debussy is a unique dialogue between a classical and contemporary framework that somehow uncovers her choreographical trajectory.
Duration: 60 min
Cast & Credits
Koncept: Voetvolk / Lisbeth Gruwez & Maarten Van Cauwenberghe Choreography: Lisbeth Gruwez
Music: Claude Debussy
Performance: Lisbeth Gruwez & Claire Chevallier
Artistic Assistance: Maarten Van Cauwenberghe
Dramaturgy: Bart Meuleman
Ligh design: Stef Alleweireldt & Gilles Roosen
Scenography: Marie Szersnovicz
Sound: Alban Moraud & Maarten Van Cauwenberghe
Tchnical Director: : Bram Vande Ghinste
Production Manager: Astrid De Haes
Distribution in Collaboration with: Key Performance
Production: Key Performance. Koproduktion: KVS – Royal Flemish Theatre, Le Fonds de dotation du Quartz, Theater Freiburg, Klarafestival, ADC Genève, Vooruit Ghent, Liepaja concert hall Great Amber, Festival d’Avignon & MA scene nationale – Pays de Monbéliard. Residencies: KVS Royal Flemish Theatre, Arts Centre NONA, Ultima Vez, Les Brigittines & Le Quartz. Supportet by: NONA, the Flemish Community & the Belgian Tax Shelter.
Ein Projekt im Rahmen des Bündnisses internationaler Produktionshäuser, gefördert von der Beauftragten der Bundesregierung für Kultur und Medien, und im Rahmen der Tanzplattform Rhein-Main. Die Tanzplattform Rhein-Main, ein Projekt von Künstler*innenhaus Mousonturm und Hessischem Staatsballett, wird ermöglicht durch den Kulturfonds Frankfurt RheinMain und gefördert vom Kulturamt der Stadt Frankfurt am Main, dem Hessischen Ministerium für Wissenschaft und Kunst und der Stiftungsallianz [Aventis Foundation, BHF BANK Stiftung, Crespo Foundation, Hans Erich und Marie Elfriede Dotter-Stiftung, Dr. Marschner Stiftung, Stiftung Polytechnische Gesellschaft Frankfurt am Main].
Mit freundlicher Unterstützung des Freunde und Förderer des Mousonturms e.V.
Biography
Lisbeth Gruwez/Voetvolk
Voetvolk („Fußvolk“) ist eine zeitgenössische Tanz- und Performancegruppe. Sie wurde 2007 in Belgien von der Tänzerin und Choreografin Lisbeth Gruwez und dem Musiker und Komponisten Maarten Van Cauwenberghe gegründet, die sich in Jan Fabres künstlerischem Labor kennenlernten. Ihre Arbeit ist ein fortwährendes Gespräch zwischen körperlicher und auditiver Bewegung: Sie leiten einander an, um eine Symbiose zwischen dem Akustischen und dem Sichtbaren, Physischen zu erreichen. Bislang entstanden zehn künstlerische Arbeiten, die u.a. beim Festival d’Avignon, im Guggenheim Museum in Bilbao und bei der Biennale in Venedig gezeigt wurden.
Biography
Claire Chevallier
Claire Chevallier (°1969), a celebrated pianist of solo recitals, chamber concerts and concerts with orchestra, is world-renowned for her performances and recordings. Chevallier is specialized in historically informed performance: she re-actualizes music on old instruments and also has her own collection of historical pianos, consisting of six grand pianos from the period 1840-1920. Chevallier teaches at the ‘Conservatoire Royal de Bruxelles‘ and served on the panel of judges for the ‘Liszt Concours’ in Utrecht and the International Chopin Competition of Warschau, amongst others. She’s an expert of the works of French composers as Ravel, Debussy, Satie and Poulenc. Her recording of Ravel’s “Concerto pour la main gauche” (together with Anima Eterna) is still a landmark in the world of classical music. Chevallier has also extensively worked with performing and other artists, such as Rosas, David Claerbout, Josse De Pauw and Jan Lauwers (Needcompany).