- 01.09.2015, 20.00 Uhr€ 12,- / erm. € 6,-, Pindorama - Künstlergespräch im Anschluss
- 02.09.2015, 8 p.m.€ 12,- / red. € 6,-
Pinorama is what the indigenous Tupi people say to that part of the world, which we call Brazil since Portuguese colonialization. For Lia Rodrigues, Pindorama is the expression of a physical and spiritual world in constant transformation – and in her choreography it is an attempt to make contact: directly in front of her audience, she transforms the waves of a sheet of tarp into a wild ocean, in which bodies are caught up like vacuum-packed debris and turned into driftwood. Radical isolation spawns the utopia of a collective body as a human shield against the powers of the elements.
Lia Rodrigues is a central figure in Brazilian contemporary dance. A few years ago, she moved her company’s studio and dance school to Maré, one of the largest favelas in Rio de Janeiro and has since continued to develop her artistic and social projects there.
No language skills required
Idea,Concept und Choreography: Lia Rodrigues * Developed in collaboration with Amalia Lima, Leonardo Nunes, Gabriele Nascimento, Francisco Thiago Cavalcanti, Clara Castro, Clara Cavalcante, Felipe Vian, Dora Selva, Glaciel Farias, Luana Bezerra, Thiago de Souza and the participation of Gabriela Cordovez * Supported by the Goethe-Institut.
Biography
Lia Rodrigues Companhia de Danças
Lia Rodrigues ist eine der zentralen Figuren des zeitgenössischen Tanzes in Brasilien. Sie studierte klassisches Ballett und Geschichte an der Universität von São Paulo und arbeitete einige Jahre in der Kompanie von Maguy Marin in Frankreich. 1990 gründete sie die Lia Rodrigues Companhia de Danças, mit der sie seitdem regelmäßig Tanzstücke entwickelt und auf internationalen Festivals präsentiert, zuletzt „Pindorama“ (2013) und „Para que o céu nao caia“ (2016). Von Anfang an war für Rodrigues die Verbindung ihrer künstlerischen Arbeit mit einem sozialen Engagement wichtig. Dieses Anliegen kulminierte 2004 in der Entscheidung, den Arbeitsmittelpunkt ihrer Kompanie in die Favela Maré zu verlegen. Das von ihr dort gegründete Kulturzentrum und die Tanzschule sind zentrale Institutionen, in dem von der Stadtverwaltung ignorierten Gebiet.