Ariel Ashbel and friends
(Berlin)
Rosh HaShanah 5782: on a politics of love
Location: Neuer Börneplatz
Performance
- 11.09.2021, 8.30 p.m.Admission free, please register
- 12.09.2021, 2 p.m.Admission free, please register
Rosh HaShanah is the Jewish new year. It’s literally the “head” (“Rosh” is Hebrew for head) of the year, giving the year a visceral existence. If it has a head, it must have a body as well. What kind of ethics does this physicality entail?
Starting the new year is the period of the high holidays – also called “the terrible days”; a period of meditation, reflection and forgiveness. Vows are nullified, agreements reevaluated, decisions questioned, worlds torn apart and built anew, to reveal a profound sense of responsibility. Unraveling and reinventing, this movement toward commitment in the strictest sense of the word, goes through the body; the singular body and the social one. And when bodies are entangled in a responsible, responsive bond, the question of love appears.
In the performative event constructed around the new year 5782, Ashbel and collaborator Ethan Braun will touch on the exciting and intimidating idea of love, and discuss how it is processed in the Jewish tradition. We will congregate around food, action and ideas from different trajectories: philosophical texts from the European tradition, the cycles of Rosh Hashanah prayers, and some beautiful Yemenite music.
Browsing through these ideas, and tailoring the critical questions that will arise to the charged site at Börneplatz, we will problematize the entanglement moments of destruction and renewal. Acknowledging its risk, we wish to enable a spiritual and social endeavor which invites us to consider what’s the work of allyship and hospitality needed these days. Through responsible affect and thoughts on solidarity and kin, the mechanics of love bear the potential to enable letting things, habits and beliefs Rest In Peace, making spears into hooks and exclamation points into open ended questions.
Duration: 90 Min
Language: Englisch
Location: Temporärer Bau, Neuer Börneplatz
So. 12.09. 18 Uhr: Podiumsgespräch u.a. mit Rachel Heuberger & Ariel Ashbel
This performance partly takes place in a poorly lit environment and the audience moves on uneven, loose ground.
Please register metahub@stadt-frankfurt.de
Information on the hygiene concept after registration.
Information also on metahubfrankfurt.de/mapping-memories-event
Cast & Credits
Von und mit: Ariel Efraim Ashbel, Ethan Braun
Produktion: Anna von Glasenapp
„METAhub Frankfurt – Museums, Education, Theatre, Arts – Kultur im digitalen und städtischen Raum“ ist ein Kooperationsprojekt des Jüdischen Museums Frankfurt, des Archäologischen Museums Frankfurt und des Künstlerhauses Mousonturm in Partnerschaft mit dem NODE Verein zur Förderung Digitaler Kultur e.V., gefördert im Programm Kultur Digital der Kulturstiftung des Bundes, durch den Kulturfonds Frankfurt RheinMain sowie durch Mittel des Dezernats für Kultur und Wissenschaft der Stadt Frankfurt am Main
Biography
Ariel Ashbel and friends
Der Künstler Ariel Efraim Ashbel (*1982, Tel Aviv) lebt und arbeitet in Berlin. Seine Arbeiten verweben mit Hilfe von Komposition und Sampling diverse historische, politische, theoretische und popkulturelle Referenzen. Seine Projekte entstehen am Schnittpunkt zwischen Theater, Bildender Kunst, Tanz, Musik und Installation und in Kollaboration mit seinem transdisziplinären Team von Freund*innen.
In Israel zeigte er seine Arbeit regelmäßig am Tmu-na Theater (Tel Aviv), Hazira Performance Center (Jerusalem), dem Akko Festival und dem Center for Contemporary Art. Im deutschsprachigen Raum werden seine Projekte im HAU Hebbel am Ufer (Berlin), Kampnagel (Hamburg) und FFT (Düsseldorf) präsentiert sowie bei Festivals wie Impulse (NRW), Spielart (München), steirischer herbst (Graz) und dem Donaufestival (Krems). 2013 feierte seine erste in Deutschland produzierte Arbeit all white people look the same to me am HAU Hebbel am Ufer Premiere, 2015 folgte THE EMPIRE STRIKES BACK, in 2018 DO THE RIGHT THING und zuletzt no apocalypse not now (2019). 2016 gründete er das „Wedding Orchestra for Middle Eastern Music“, ein Performance- und Musik-Projekt das von 2016-2019 durch Deutschland tourte.
In Kollaboration mit dem Künstler Paul Maheke und der Musikerin Nkisi ist er seit 2019 als Licht Designer für das Projekt „Sénsa“ auf Tour, das beim Festival Performa (NYC) und der 58. Venedig Biennale gezeigt wurde. Zudem kollaborierte er mit Künstler*innen wie Alona Rodeh, Ligia Lewis, Showcase Beat Le Mot, Constanza Macras, Apparatus, Wojtek Blecharz, Melanie-Jame Wolf und vielen mehr.
Ariel Ashbel ist Absolvent der School of Visual Theater Jerusalem und hat einen Hochschulabschluss in Geschichte und Philosophie der Universität Tel Aviv. Er wurde mit dem Akko Festival Preis 2003 ausgezeichnet, erhielt jährliche Stipendien der America-Israel Cultural Foundation (2003-2007), den Mayor of Jerusalem Preis 2006 und nahm 2011 am Residenzprogramm des Goethe Instituts für junge Theaterregisseure Teil.