Gugus!

Rebecca Weingartner

© Matthias Wäckerlin
© Maria Cheilopoulou
© Matthias Wäckerlin

Gugus!

Rebecca Weingartner

"Gugus!" is a Swiss German word that means both “hello” and “nonsense” – and that is exactly what this show is about: moments devoid of any purpose that are simply fun. Inspired by the Dada movement*, “Gugus!” invites us to leave behind all pressure to achieve, grow up or make the most of ourselves and rediscover the delights of the absurd. Two circus artists come together on stage and transport the audience into a world full of acrobatics, dance, onomatopoeia, music, noise and nonsense. They hover in the air, transform themselves into strange characters and play with gravity while normal life is put on hold. In “Gugus!”, Weingartner, well known for engaging sensitively with social issues, again creates a space in which both young and adult audiences are welcome to get involved and join in. This completes her acclaimed trilogy for young audiences. Following „Equality!“ und „Solidarity!“, “Gugus!” is a comic play about the freedom to lose ourselves in play – and to find ourselves and each other by doing so.

* Dada is a crazy art movement whose artists mix everything up to show that the world sometimes has no meaning.

Infos
  • Age: For everyone aged 8 and above
  • Duration: approx. 55 minutes
  • Language: little gibberish
  • Warm-up at 2 pm registration
  • Tip: Following the performances on 3 and 4 November, there will be a workshop with the Rebecca Weingartner Company. The workshops are sold out.
Sponsors and Supporters

Artistic Direction: Rebecca Weingartner
By and With: Guilhèm Charrier, Demian Bucci / Louis Lamer
Dramaturgy: Luzius Heydrich
Music & Composition: Donath Weyeneth
Costume Design: Jakob Hodel
Stage, Lighting & Technical Support: Claudio Bagno / Eric Scherrer
Choreographic Assistant: Antoine Ragot
Vocal Coaching: Marena Whitcher
Residency: Tanzhaus Zürich
Production: Pascal Moor / Spring Production

A production by Company Rebecca Weingartner, in co-production with ROXY Birsfelden. Supported by the Fachausschuss Darstellende Künste BS & BL, the Ernst Göhner Stiftung, the Stiftung Corymbo, the Kulturfonds der Société Suisse des Auteurs (SSA), the BLKB-Stiftung für Kultur und Bildung, the Schweizerische Interpretenstiftung SIS, the Werner Hasenböhler Stiftung, and Pro Helvetia.

The guest performance is presented as part of “A Better Place”, a project by Künstler*innenhaus Mousonturm within the framework of the Junge Theaterwerkstatt am Zoo, in cooperation with TheaterGrueneSosse and Paradiesvogel e.V., supported by the Dezernat für Kultur und Wissenschaft Frankfurt am Main and the Kulturfonds Frankfurt RheinMain.

© Tanzfestival Rhein-Main, a project of Künstler*innenhaus Mousonturm and Hessisches Staatsballett, is made possible by the Kulturfonds Frankfurt RheinMain and is funded by the Department of Culture and Science of the City of Frankfurt am Main, the Hessian Ministry of Science and Research, Art and Culture, Aventis Foundation and Dr. Marschner Foundation. Sponsered by Energieversorgung Offenbach AG (EVO).

Drei Fragen an Rebecca Weingartner

Was hat dich an der Arbeit zu deinem Stück "GUGUS!" bewegt?

Ausgangspunkt war die Idee, mich gemeinsam mit zwei Zirkuskünstler*innen mit der Dada-Bewegung und ihrer befreienden Kraft auseinanderzusetzen. Die zwei Probenmonate habe ich selbst als sehr befreiend erlebt. Selbst kurz vor der Premiere haben wir die Freude am Spielerischen und Absurden nie verloren. Berührt hat mich das kreative Engagement des ganzen Teams und die schier unbändige Kraft der Fantasie, die ansteht, wenn Synergien wirken.

Welche Rolle spielt das diesjährige Festivalmotto "Now or Never" für Dich und Deine künstlerische Arbeit?

In Zeiten der zunehmenden Digitalisierung scheint die Frage nach Gemeinschaft und Verbindung dringender denn je. Genau dazu laden meine Tanzstücke ein: über verschiedene Generationen hinweg im Theater zusammen zu kommen, Absurdes, Überraschendes, Berührendes gemeinsam zu erfahren und so zu einem Stück „Wir“ zu finden-im Hier und Jetzt. 

Welche Frage würdest Du einem Zuschauer/ einer Zuschauerin Deines Stückes gerne stellen?

Welche Momente in „GUGUS!“ hast du als besonders befreiend, überraschend oder absurd erlebt?